تبلیغات
موسیرز (هیئت ابوالفضلی (ع) تهران ) - صدقه
123

صدقه

صدقه

سید حسین شیخ الاسلامی - وظایف ما در ماه مبارك رمضان، ص 102

چیزی مانند زكات كه انسان از مال خود در راه خدا می دهد را صدقه گویند؛ ولی در واقع، صدقه هم شامل واجب می شود و هم مستحب. علامه بزرگوار ابن فهد برای صدقه پنج قسم بیان كرده است:

صدقه در مال، در جاه، در عقل، در زبان، ‌در علم.[1]

صدقه در مال، معلوم است و اما در جاه: تصورش به این است كه برای دیگری در راه خدا شفاعت كند، و در عقل: در مشورت كمك نماید، و در زبان:‌در میان مردم به اصطلاح برخیزد، و در علم: روشنگر افكار مردم شود.

و باید متوجه بود كه صدقه در مال، تنها پنج ریال یا یك تومان دادن به فقیر و مسكین نیست، بلكه جامعه از این مال یا به نحو وجوب و یا بطور استحباب، حقی دارد؛ بنابراین از این اموال، شخص مسلمان باید جامعه را بهره مند سازد، كتابهای دینی چاپ كرده، در دسترس قرار دهد، كتابخانه، بیمارستان، زایشگاه، پل، جاده، و حمام بسازد و صدها امر دیگر كه در خدمت بندگان خدا قرار می گیرد، انجام دهد.

هیات ابولفضلی(ع) موسیرزیهای گنابادی مقیم تهران

معنای فقیر و مسكین

فقیر: كسی است كه محتاج است، ولی سؤال (درخواست) نمی كند، اما مسكین؛ كسی است كه سؤال می نماید و بر این معنی از امام باقر ـ علیه السلام ـ روایتی نقل شده است.[2]

و آیه مباركه: « لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیماهُمْ لا یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً»[3] روشنگر این مدعاست.

 

زکات صدقه

بخوانید زکات صدقه را در ادامه مطلب ......

زكات(صدقه واجب)

زكات یكی از فروع دین و از ضروریات اسلام است و منكر آن كافر و نجس است و در اكثر آیات قرآن هر كجا نامی از نماز برده شده، از زكات هم نامی برده شده و فقهای اسلام، در كتب فقهیّه خود، یك فصل مخصوص زكات و بعضی یك جلد درباره آن نوشته اند. شخصی بنام ثعلبه انصاری خدمت پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ شرفیاب شد، عرضه داشت: از خدا بخواه بمن ثروت زیادی مرحمت كند! حضرت فرمود: صلاح نیست، منحرف خواهی شد، سوگند به آنكه جانم در قبضه قدرت اوست، اگر اراده نمایم كه تمام كوه های دنیا طلا و نقره شود، خواهد شد.

ثعلبه رفت و بار دیگر آمد، قسم خورد و گفت: اگر خدا روزیم كند، تمام حقوق الهی و حقوق همسایگان و مستمندان را می پردازم، حضرت دعا كرده و آنقدر گوسفندان او زیاد گردید كه در شهر نتوانست نگهداری كند. زمانی كه تهیدست بود، پیوسته در جماعتها حاضر بود، ولی وقتی ثروت او رو به افزایش یافت، كم كم حضور او در جماعت ها كم شد، تا بجایی رسید كه بطور كلی قطع كرد.

خدمت حضرت شرح حال او را گفتند، فرمود: وای بحال ثعلبه! طولی نكشید كه آیه زكات آمد، سرور كائنات برای گرفتن مالیات اسلامی (زكات) به سوی او مأمور فرستاد، در پاسخ مأمور گفت:‌این یا جزیه است یا شبیه به آن، از دیگران بگیرید تا نوبت من شود. بعد از آنكه از دیگران مالیات گرفتند، نزد او آمدند. حرف خود را تكرار كرد، آنگاه گفت: بروید تا من درباره آن فكری كنم مأمورین حضور پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ رسیدند و جریان را بعرض آن حضرت رسانیدند، فرمود:‌

وای بحال ثعلبه! چیزی نگذشت كه آیه نازل شد كه: بعضی از مردم با خدا عهد كردند كه اگر خدا از فضل خود ثروتی به ما عنایت كند، زكاتش را می دهیم و از نیكوكاران خواهیم بود و چون خدا از فضلش به آنها عطا كرد، به آن بخل ورزیده و پشت نمودند و حال آنكه آنان روگردانند.[4]

چون ثعلبه از موضوع مطلع گردید، نزد حضرت رفت، او را نپذیرفت. بعد از رحلت آن سرور نزد خلفاء ثلاثه رفت، آنها هم راهش نداند و در حال كفر و نفاق از دنیا رفت.[5]

آری، ترك واجب گاهی از كفر و ارتداد سر در می آورد، باید كوشید دستورات الهی را موبمو عمل كرد و هیچ تنبلی و سستی نشان نداده و محبت مال را باید از دل بیرون كرد، نكند بگونه ای باشد كه نماز بخواند، حج برود، یا احیاناً روزه بگیرد، اما به زكات كه می رسد، ترك كند كه امكان دارد به سرنوشت ثعلبه ها دچار گردد و در شدت و سختی آن، همین بس كه پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ آن را كفر به خدا به حساب آورده است.[6]

و از علی بن ابیطالب ـ علیه السلام ـ روایت شده كه فرمود: بر شما باد به زكات؛ زیرا از پیامبر شما شنیدم كه می فرمود: زكات پل اسلام است پس هر كه آن را بپردازد، از پل گذشته و هر كه نپردازد،‌در زیر آن محبوس خواهد شد. زكات خشم خدا را خاموش می نماید.[7]

زكات چنانكه در رساله های عملیّه ذكر شده، بر نه چیز واجب می شود:

گندم،‌ جو،‌كشمش، خرما، طلا، نقره،‌شتر، گاو و گوسفند.





موضوع: صدقه، خمس وزکات، دینی ومذهبی،
[ یکشنبه 1391/02/3 ] [ ساعت 12 و 45 دقیقه و 48 ثانیه ] [ مهدی زنگوئی مدیریت سایت ]